Het kabinet Rutte 2 heeft een stappenplan bedacht waarbij vanaf 2017 slechts twee fiscale bijtellingscategorieën overblijven voor leaserijders die hun auto ook privé gebruik. Maar daarmee blijft het autobeleid te star, vindt branchevereniging Bovag.

De huidige bijtellingsregeling werkt zo dat wie méér dan 500 kilometer privé rijdt met een lease-auto, een percentage van de catalogusprijs moet optellen bij zijn jaarinkomen – over dat bedrag moet inkomstenbelasting worden betaald.

Voor de komende jaren ziet de bijtellingsregeling er als volgt uit. Alleen volledig elektrische auto’s krijgen een nog een laag bijtellingspercentage van 4 procent. Voor ander auto’s gaat het algemene tarief van 22 procent gelden.

bijtelling

De BOVAG wil het anders aanpakken: een bijtelling per kilometer voor het privégebruik van leaseauto’s. De autobranchevereniging geeft daarvoor 3 redenen.

1) Bijtelling leaseauto per kilometer: eerlijker

Een bijtelling per kilometer zou volgens de Bovag eerlijker zijn. Wie veel privé rijdt, betaalt meer bijtelling. Wie weinig rijdt juist minder.

Ter illustratie geeft Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt als voorbeeld dat het in de huidige situatie zo is dat iemand die een middenklasser rijdt van 25 duizend euro bij veel gereden privé-kilometers relatief weinig per kilometer betaalt. Bij 20 duizend privé-kilometers komt de lease-bijtelling per kilometer neer op 13 cent, bij 4.000 kilometer op 63 cent. "Dat zijn enorme verschillen."

Een heffing per kilometer zou volgens Bovag eerlijker zijn.

2) Bijtelling leaseauto per kilometer: bewust gebruik

Eckhardt wijst er verder op dat particuliere automobilist al per kilometer betaalt. "Denk aan brandstof, accijns en afschrijving. De particuliere automobilist maakt om die reden momenteel veel bewuster gebruik van zijn auto dan een zakelijk rijder. En bewuster autogebruik is goed voor de bereikbaarheid en het milieu.”

3) Bijtelling leaseauto per kilometer: flexibiliteit

Een bijtelling per kilometer geeft ook flexibiliteit. Iemand met een ruime lease-auto die weinig privé rijdt, maar die auto bijvoorbeeld wel een keertje wil gebruiken voor een vakantie van drie weken, zit meteen opgescheept met de volledige jaarbijtelling. Afrekenen per kilometer maakt maatwerk mogelijk.

Een andere vorm van flexibiliteit is de overstap van autobezit naar betaling voor gebruik. Een leasebijtelling per kilometer kan ook daar helpen.

LEES OOK: Nieuwste trend ‘occasion lease’ vooral interessant voor starters en zzp’ers